ایران ماندگار
حمایت از کالای ایرانی و سیره اهل بیت (ع) بررسی سیره معصومان (ع) به صورت مستقیم و غیر مستقیم حاکی از ورود ایشان در حمایت از اقتصاد جامعه اسلامی است که یکی از مصادیق امروزی آن حمایت از کالای تولیدی جامعه…
قالب وبلاگ
پیغام مدیر سایت
سلام دوست من به سایت ایران ماندگار خوش آمدید لطفا برای استفاده از تمامی امکانات

دانلود فایل , شرکت در انجمن و گفتگو با سایر اعضا در سایت ثبت نام کنید







حمایت از کالای ایرانی و سیره اهل بیت (ع)

بررسی سیره معصومان (ع) به صورت مستقیم و غیر مستقیم حاکی از ورود ایشان در حمایت از اقتصاد جامعه اسلامی است که یکی از مصادیق امروزی آن حمایت از کالای تولیدی جامعه اسلامی است. در این زمینه می توان به برخی از تجربه های تاریخ اسلام همچون ماجرای شعب ابی طالب و ماجرای قحطی مدینه در زمان امام صادق (ع) اشاره نمود. هرچند این تجربه های تاریخی به صورت مستقیم به حمایت گرایی از محصولات جامعه اسلامی مرتبط نیستند، ولی منطق حاکم بر رفتار معصومان (ع) می تواند تایید کننده آن باشد . در ماجرای شعب ابی طالب دشمنان دین اسلام تلاش زیادی کردند تا با محاصره اقتصادی پیامبر اعظم (ص) و یارانش، اسلام را نابود کنند. مجاهدت بی نظیر پیامبر (ص)، امیر المومنین (ع) و سایر مومنان و از جمله حضرت خدیجه (س) باعث شد که این اقدم دشمنان با شکست مواجه شود .

بررسی سیره امام صادق (ع) نیز حاکی از ضرورت حمایت از اقتصاد ملی است، نقل شده که در زمان قحطی مدینه، حضرت از پیشکار خود در مورد میزان ذخیره گندم در منزل سوال فرمودند. هنگامی که حضرت متوجه می شوند که به اندازه یک سال ذخیره گندم در منزل دارند، به پیشکار خود دستور می فرمایند که تمامی گندم ها را در بازار بفروشد و برای تامین نیاز منزل روزله از بازار خرید نماید. حضرت همچنین برای رعایت حال جامعه اسلامی و عموم مردم دستور می فرماید که برای تهیه نیاز مترل ، مخلوطی از گندم و جو خریداری شود. حساسیت امام صادق (ع) به وضعیت جامعه اسلامی و بروز قحطی حاکی از آن است که در چنین شرایطی مسلمانان وظیفه ای اخلاقی برای کمک به جامعه اسلامی و مسلمانان دارند حساسیت امام صادق (ع) نسبت به اوضاع و احوال اقتصادی جامعه اسلامی، حاکی از وظیفه مسلمانان به حمایت از اقتصاد جامعه اسلامی است. در زمان حاضر مصداق واضح ایفای نقش نسبت به اقتصاد جامعه اسلامی، حمایت از کالای ایرانی است حمایت مزبور از آن جهت ضروری است که اقتصاد کشور درگیر یک جنگ اقتصادی تمام عیار شده و دشمنان ایران اسلامی تلاشی همه جانبه برای شکست کشور سامان داده ند . بررسی سیره معصومین (ع) حاکی از تلاش حداکثری ایشان برای کمک به اقتصاد جامعه اسلامی است. در این راستا. ایشان بسیار سخت کوش و پرتلاش بودند ائمه معصوم در فعالیتهای اقتصادی آنقدر سخت کوش و پرتلاش بودند، که این رفتار گاهی مورد نقد و اعتراض اصحاب ایشان قرار می گرفت. به طور نمونه، کار و تلاش امام باقر (ع) در مزرعه خود، در شدت گرما سبب توجه و اعتراض فردی از اهالي مدينه شد. وی از روی اعتراض گفت: اگر در این حال اجلت فرا رسد چه خواهی کرد؟ آن حضرت در پاسخ فرمود: اگر در این حال مرگی فرا رسد، در حال اطاعت خدا دیده از جهان فرو خواهم بست و با این کار، خود و خانواده ام را از تو و دیگران بی نیاز می کنم . امام کاظم (ع) نیز در جواب یکی از یاران خود که پرسید چرا کارگران و غلامان را به کار نمی گماری، فرمود : کار و تلاش، سیره عملی رسول گرامی اسلام (ص)، امیر مؤمنان، پدران بزرگوارشان انبیاء ، پیامبران و صالحان بوده است .

سه گام در حمایت از کالای ایرانی

در حمایت از کالای ایرانی برداشتن سه گام خریداری کالای ایرانی . تبلیغ زبانی خرید کالای ایرانی و برحذر داشتن دیگران از خرید کالای خارجی ضروری است .

گام نخست : خریداری کالای ایرانی

اولین گام در حمایت از کالای ایرانی این است که تا حد امکان نیازهای خود را از کالاهای ساخت ایران تامین کنیم. در این مسیر اولویت دادن به کالاهای با درصد ساخت ایران بالاتر ضروری است. در خریداری کالای ایرانی نیز باید اولویت را به صنایعی داد که در مسیر بهبود کیفیت کالا کوشا بوده و پاسخ اعتماد مصرف کننده را به خوبی می دهند. البته باید از کانالهای مختلف مشکلات تولیدات داخلی را به تولیدکنندگان گوشزد کرد، تا آنان نیز نسبت به نقایص محصولات خود آشنا شوند. تولید کنندگان نیز باید کانال های ارتباطی خود با مصرف کنندگان داخلی را تقویت کنند.

گام دوم : تبلیغ زبانی خرید کالای ایرانی

گام دوم در مسیر حمایت از کالای ایرانی این است که دیگران را هم به مصرف آن دعوت کنیم. در بسیاری از مورد افراد کالاهای با کیفیت ایرانی را نمی شناسند و یا تحت تأثیر جو خرید کالای خارجی قرار دارن د. تبليغ زباني ما و ابراز رضایت از کالایی که خریدیم می تواند بقیه را هم به خریداری و مصرف کالای ایرانی ترغیب نماید. تبلیغ چهره به چهره و در جمع های خانوادگی و دوستان بسیار موثرتر از تبلیغات رسمی کالای ایرانی است. باید سعی کنیم که تجربیات مثبت خود در زمینه خرید کالاهای با کیفیت داخلی را به دیگران منتقل کنیم .

گام سوم : برحذر داشتن دیگران از خرید کالای خارجی

برداشتن این گام نیز ضروری است که دیگران را از خرید کالای خارجی برحذر داریم. در این زمینه باید اطلاعات دقیقی از میزان تاثیر مصرف کالاهای خارجی بر تعطیل شدن کارخانه های داخلی و از دست رفتن مشاغل ایرانی ارائه دهیم . لازم به ذکر است که واردات و قاچاق حدود ۲۵ میلیارد دلار کالای خارجی به کشور باعث بیکاری ۲٫۵ میلیون نفر شده است ارائه چنين اطلاعاتی باعث تقویت بعد شناختی افراد شده و زمینه را برای درگیر شدن حمایت از کالای ایرانی فراهم می کند .شاید مناسب باشد که در این زمینه بر جنبه مثبت موضوع نیز تکیه شود و عنوان شود که با اجتناب از مصرف کالای خارجی و استقبال از مصرف کالای داخلی چه مقدار ظرفیت شغلی در اقتصاد کشور ایجاد می شود.

منبع : کتاب حمایت از کالای ایرانی (چیستی ، چرایی ، چگونگی ) نوشته دکتر محمد جوادتوکلی ، معاون علمی مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه . 



امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط نفر مجموع امتیاز :

درباره : [Post_Cat_Title] ,

l

ارسال نظر
کد امنیتی رفرش


مطالب گذشته
» سپاه پاسداران جان بر کف »» جمعه 29 اسفند 1399
» ماهواره های ایرانی »» چهارشنبه 12 آذر 1399
» اقتصاد مقاومتی »» جمعه 31 مرداد 1399
» وظیفه ما در سال جهش تولید چیست ؟ »» جمعه 30 خرداد 1399
» ضرورت رونق تولید در شرایط تحریم »» جمعه 30 خرداد 1399
» تأثیر انقلاب اسلامى بر پیشرفت‌هاى آموزش و پرورش »» شنبه 13 اردیبهشت 1399
» هنر انقلاب؛ جرئت دادن به پیر و جوان »» شنبه 13 اردیبهشت 1399
» بیماری غربزدگی »» یکشنبه 31 فروردین 1399
» فناوری نانو »» پنجشنبه 29 اسفند 1398
» بلایی به نام اصلاحات »» شنبه 07 دی 1398
آمار کاربران


تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به ایران ماندگار مي باشد.

جدید ترین موزیک های روز



طراح و مترجم قالب

طراح قالب

جدیدترین مطالب روز

فیلم روز

ایران ماندگار