ایران ماندگار
مشکل واردات بی رویه و تعطیلی صنایع بزرگ و کوچک یکی از مشکلاتی که صنایع ما را با خطر ورشکستگی مواجه کرده ، واردات و قاچاق بی رویه کالاهای خارجی است . ورود کالاهای غیرضروری همچون اتومبیل های لوکس ضربه سنگینی…
قالب وبلاگ
پیغام مدیر سایت
سلام دوست من به سایت ایران ماندگار خوش آمدید لطفا برای استفاده از تمامی امکانات

دانلود فایل , شرکت در انجمن و گفتگو با سایر اعضا در سایت ثبت نام کنید







مشکل واردات بی رویه و تعطیلی صنایع بزرگ و کوچک

یکی از مشکلاتی که صنایع ما را با خطر ورشکستگی مواجه کرده ، واردات و قاچاق بی رویه کالاهای خارجی است . ورود کالاهای غیرضروری همچون اتومبیل های لوکس ضربه سنگینی به اقتصاد داخی زده است. بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، در سال ۹۵ تعداد ۷۶ هزار و ۷۱۵ دستگاه خودرو به ارزش ۲ میلیارد و ۸ میلیون و ۲۸۷ هزار دلار و در سال ۱۳۹۶، تعداد ۷۰ هزار و هفتاد و پنج دستگاه نواع خودرو به ارزش یک میلیارد و ۸۳۸ میلیون و ۸۵۱ هزار دلار به کشور وارد شده است. بخشی از این خودروها را خودروهای لوکس تشکیل می دهند در میان اقلام وارداتی به کشور اقلام عجبی به چشم می خورد . به طور نمونه بر اساس آمار ۶ ماهه اول سال ۱۳۹۶، یک میلیون و ۸۰۰ هزار دلار شتر از ايتاليا و آلمان وارد کشور شده است. این در حالی است که پرورش دهندگان داخلی بازاری كساد دارند و زمینه سرمایه گذاری داخلی برای پرورش شتر وجود دارد .

بر اساس آمار اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران، در پنج ماهه اول سال ۱۳۹۶، ۲۹ میلیون دلار معادل ۹۶ میلیارد تومان شامپو و سنگ پا از کشورهایی همچون چین ، انگلستان ، فرانسه ، امارات ، ترکیه و آلمان راهی ایران شده است . در سه سال اخیر ، رشد ۳۸ درصدی واردات روغن پالم به کشور نیز حاکی از ورود اقلام وارداتی غیر ضروری و مضر است . بر اساس آمارها میزان واردات روغن پالم از ۶۵ میلیون  دلار در ۶ ماهه نخست ۱۳۹۴ به ۱۷۰ میلیون دلار در ۶ ماهه نخست ۱۳۹۶ رسیده است .

مصرف کالای خارجی زمینه ساز ۲ و نیم میلیون بیکاری

 براساس آمارهای رسمی، ما در سال ۱۳۹۶، حنود ۱۲٫۵ میلیارد دلار کالای قاچاق مصرف کردیم و حدود ۱۲٫۶ میلیارد دلار هم کالای مصرفی وارداتی خارجی مصرف کردیم، یعنی در مجموع حدود ۲۵ میلیارد دلار کالای خارجی مصرف کردیم . بر اساس محاسبات انجام شده، هر ده هزار دلار قاچاق و واردات کالای خارجی باعث از دست رفتن یک شغل در کشور می شود. با توجه به ارقام بالا ، مصرف ۲۵ میلیارد دلار کالای خارجی در سال پیش، باعث دو و نیم میلیون بیکاری و از دست رفتن این میزان فرصت شغلی می شود. بر این اساس، ۸۳ درصد از ۳ میلیون نفر بیکاری کشور با پرهیز از مصرف کالاهای خارجی وارداتی و قاچاق قابل حل است .

حمایت از کالای ایرانی به عنوان یک ضرورت دینی

حمایت از کالای ایرانی، ضرورتی دینی و مبتنی بر آیات، روایات و سیرة معصومین (ع) است هرچند آیات قرآن مجید و روایات معصومین (ع) به صورت مستقیم به مقوله حمایت از کالای داخلی و یا حمایت از کالای ایرانی نپرداخته است ، لکن برخی از اصول و قواعد قرآنی و روایی بیانگر این مقوله است . در آیات قرآن مجید همواره به این نکته اشاره شده است که در طول تاریخ جنگی نابرابر بين جبهه حق و باطل در جریان بوده و هست . مسلمانان برای پیروزی در این جنگ و حفظ عزت جامعه اسلامی باید با روحیه ای جهادی به یاری حکومت اسلامی بشتابند . اصولی همچون اصل عدم سلطه و نفوذ اقتصادی ، اصل عزتمندی جامعه اسلامی ، اصل قوت و اقتدار اقتصادی همگی حاکی از ضرورت بسیج همگانی مسلمانان برای حمایت از موجودیت جامعه اسلامی و از جمله ضرورت اقدام برای استحکام اقتصاد جامعه اسلامی می باشد . تجزیه و تحلیل روایات صادر شده از معصومان (ع) نیز حاکی از وجود مبانی حمایت از کالای داخلی است . در این زمینه می توان اصول اولویت استقلال و امنیت جامعه اسلامی ، اصل جهاد اقتصادی ، اصل لاضرر و اصل ضرورت مقابله با اخلال نظام را به عنوان پشتوانه روایی ضرورت حمایت از کالای ایرانی معرفی نمود .

منبع :  کتاب : حمایت از کالای ایرانی (چیستی ، چرایی ، چگونگی ) نوشته دکتر محمد جوادتوکلی ، معاون علمی مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه . 



امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط نفر مجموع امتیاز :

درباره : [Post_Cat_Title] ,

l

ارسال نظر
کد امنیتی رفرش


مطالب گذشته
» سپاه پاسداران جان بر کف »» جمعه 29 اسفند 1399
» ماهواره های ایرانی »» چهارشنبه 12 آذر 1399
» اقتصاد مقاومتی »» جمعه 31 مرداد 1399
» وظیفه ما در سال جهش تولید چیست ؟ »» جمعه 30 خرداد 1399
» ضرورت رونق تولید در شرایط تحریم »» جمعه 30 خرداد 1399
» تأثیر انقلاب اسلامى بر پیشرفت‌هاى آموزش و پرورش »» شنبه 13 اردیبهشت 1399
» هنر انقلاب؛ جرئت دادن به پیر و جوان »» شنبه 13 اردیبهشت 1399
» بیماری غربزدگی »» یکشنبه 31 فروردین 1399
» فناوری نانو »» پنجشنبه 29 اسفند 1398
» بلایی به نام اصلاحات »» شنبه 07 دی 1398
آمار کاربران


تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به ایران ماندگار مي باشد.

جدید ترین موزیک های روز



طراح و مترجم قالب

طراح قالب

جدیدترین مطالب روز

فیلم روز

ایران ماندگار