ایران ماندگار
 معجزه اشتغال زایی حمایت از کالای ایرانی گاهی ما از قدرت مصرف کنندگان در تقویت صنایع داخلی و ایجاد فرصت های شغلی غفلت می کنیم. در ادامه مصادیقی از ظرفیتهای اشتغال زایی مصرف کالاهای داخلی را بیان…
قالب وبلاگ
پیغام مدیر سایت
سلام دوست من به سایت ایران ماندگار خوش آمدید لطفا برای استفاده از تمامی امکانات

دانلود فایل , شرکت در انجمن و گفتگو با سایر اعضا در سایت ثبت نام کنید







 معجزه اشتغال زایی حمایت از کالای ایرانی

گاهی ما از قدرت مصرف کنندگان در تقویت صنایع داخلی و ایجاد فرصت های شغلی غفلت می کنیم. در ادامه مصادیقی از ظرفیتهای اشتغال زایی مصرف کالاهای داخلی را بیان می کنیم .

 ۳۰هزار شغل با مصرف کفش ایرانی

تولید کفش یکی از مواردی است که کشور ایران از سالها قبل در آن تبحر داشته و محصولات با کیفیتی را به بازار عرضه کرده است. از دیرباز ایرانیان صادر کننده کفش به کشورهای مختلف بوده اند و برند کفش ایرانی در میان کشورها شناخته شده است ؛ ولی بر اساس آمارهای منتشر شده سالانه هزار و پانصد میلیارد تومان کفش به کشور وارد می شود که تنها ۲ درصد آن از مجاری قانونی وارد می شود و بقیه به صورت قاچاق وارد کشور می شود. به واسطه واردات و قاچاق کفش به کشور برخی برندهای معتبر همچون کفش ملی از بازار محو شده اند . تولید کنندگان کفش چرمی نیز با مشکلات عدیده ای برای دستیابی به بازار مواجه اند . در صورتی که اقدام به خرید کفش های با کیفیت داخلی شود و کفش های قاچاق و وارداتی مصرف نشود ، می توان بار دیگر این صنعت دیرینه را در داخل احیا کرد و ۳۰ هزار کارگر را به کار بازگرداند .

 ۱۰۰ هزار شغل با مصرف پوشاک ایرانی

بر اساس آمارها، سالانه حداقل یک میلیارد دلار پوشاک به داخل کشور قاچاق می شود . با ملاحظه این شاخص که هر ده هزار دلار واردات و قاچاق باعث از بین رفتن یک شغل در کشور می شود . اگر این مبلغ چشمگیر صرف مصرف پوشاک داخلی شود ، باعث ایجاد ۱۰۰ هزار فرصت شغلی می شود خاطر نشان می سازد که صنعت پوشاک یکی از صنایعی است که ایجاد شغل در آن نیاز به سرمایه اندکی دارد. بر اساس آمارهای سال ۱۳۹۳، هزینه ایجاد شغل در زمینه پوشاک به طور متوسط تنها رقمی بین ۱۱ تا ۲۱ میلیون تومان است . این در حالی است که ایجاد شغل در بسیاری از صنايع سرمایه بری بالایی دارد .

در حال حاضر بزرگترین مانع اشتغال در حوزه پوشاک ، قاچاق بی رویه و بی ضابطه است ، اگر تنها حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد از قاچاق در سال کاسته شود ، قطعا اشتغال در حوزه پوشاک حدود ۲۵ درصد افزایش خواهد یافت . طبق آمارهای وزارت صنعت و معدن در حال حاضر حدود ۲۶۰ هزار نفر در صنعت پوشاک مشغول به کار هستند که با جلوگیری از ورود ۲۰ درصد کالای قاچاق ، حدود ۶۰ هزار نفر در این صنعت صاحب شغل خواهند شد . با رفع موانع مهم در این حوزه ، رقم ۲۶۰ هزار نفری اشتغال زایی فعلی در صنعت پوشاک ایران افزایش می یابد . بر اساس یک برآورد اشتغال از دست رفته در اثر واردات و قاچاق بی رویه در کشور حدود ۶۰۰ هزار شغل است . بر اساس گزارش ها ، هر ساعت یک کامیون پوشاک و کفش چینی در راه ایران است . بر اساس مطالعات انجام شده توسط موسسه تحقیقاتی صنایع نساجی نزدیک به دو سوم قشر جوان کشور پوشاک برنددار حتی با کیفیت  پایین یا قیمت بالا را ترجیح می دهند . این در حالی است که بیش از ۹۰ درصد حجم واردات و قاچاق پوشاک کشور با برندهای جعلی صورت می گیرد .

۱۵ هزار شغل با مصرف لامپ ایرانی

در حال حاضر بیش از ۱۰۰ میلیون شعله لامپ کم مصرف از مبادی رسمی و غیر رسمی وارد کشور می شود. با اینکه لامپ ایرانی درای کیفیت مطلوبی نسبت به نمونه های خارجی است. با این حال میانگین واردات لامپ کم مصرف در کشور حدود ۶۰۰ میلیارد تومان است . اگر این مبلغ به مصرف لامپ ایرانی اختصاص يابد ، ۱۵ هزار فرصت شغلی برای جوانان ایرانی ایجاد می شود .

۲۸ هزار شغل پایدار با مصرف گوشت داخلی

در حال حاضر مبلغ هزار و صد میلیارد تومان به واردات گوشت گاو از کشورهای دیگر اختصاص می یابد . اگر این مبلغ برای رونق بخش دامداری استفاده شود ، بیش از ۲ هزار شغل پایدار برای جوانان ایرانی آماده کار ایجاد می شود .

 ۲۰ هزار شغل به مصرف چای ایرانی

بر طبق آمارهای رسمی، در طول سال مبلغ ۷۵۰ میلیارد تومان صرف واردات چای در کشور می شود . این در حالی است که چای تولید داخل با کیفیت تر و ارزان تر از چای خارجی است . بر همین اساس ، اگر در مبلغ خرید چای خارجی صرفه جویی شود ، می توان علاوه بر رونق دادن به کار چای کاران داخلی ، سالانه ۲۰ هزار شغل پایدار برای جوانان ایرانی ایجاد کرد .

۵۴۰۰ شغل در پی مصرف خودکار و مسواک ایرانی

طبق آمار صنف نوشت افزر فروشان ، سالانه ۵۰۰ میلیون خودکار در کشور مصرف می شود که ۴۰۰ میلیون از این تعداد ، خودکار خارجی است بر اساس یک مطالعه میدانی در یک مدرسه ۲۰۰ نفری تنها ۱۰ نفر از خودکار ایرانی استفاده می کنند . اگر قیمت هر خودکار به طور میانگین ۵۰۰ تومان باشد ، سالانه مبلغی برابر با ۲۰۰ میلیارد تومان صرف خرید خودکارخارجی می شود . اختصاص این مبلغ به مصرف خودکار ایرانی می تواند باعث حد اقل ۵ هزار شغل پایدار شود . بر اساس آمارهای موجود ، ایرانی ها حداقل در سال ۱۰۰ میلیون عدد مسواک در سال مصرف می کنند ، در حال حاضر ، سهم تولید کنندگان داخلی از این بازار تنها حدود ۱۵ میلیون عدد (۱۵ درصد ) است . اگر قیمت هر مسواک را به طور متوسط ۸ هزار تومان در نظر بگیریم ، تنها بازار مسواک گردشی ۸۰ میلیاردی دارد . اگر تولید کنندگان داخلی که هم اینک با مشکل فروش مواجه اند ، بتوانند حداقل ۴۰ میلیارد تومان دیگر از این بازار را جذب کنند ، این امر به رونق کارخانجات داخلی کمک شایانی می کند . اگر هزینه ایجاد شغل در بنگاههای کوچک را ۱۰۰ میلیون تومان در نظر بگیریم ، مصرف ۴ میلیون مسواک ایرانی باعث اشتغال ۴۰۰ کارگر ایرانی می شود .

۲۷۰۰ شغل در اثر مصرف شامپوی داخلی

شامپوی خارجی یکی از اقلام مهمی است که طرفداران زیادی دارد. در سال ۱۳۹۴، بیش از ۲۷ میلیون دلار معادل ۹۴ میلیارد تومان شامپو به کشور وارد شده است ، اگر این مبلغ صرف خرید شامپوهای ایرانی شود، حدودا ۲۷۰۰ فرصت شغلی مستقیم در کشور ایجاد می شود .

منبع :  کتاب : حمایت از کالای ایرانی (چیستی ، چرایی ، چگونگی ) نوشته دکتر محمد جوادتوکلی ، معاون علمی مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه . 



امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط نفر مجموع امتیاز :

درباره : [Post_Cat_Title] ,

l

ارسال نظر
کد امنیتی رفرش


مطالب گذشته
» سپاه پاسداران جان بر کف »» جمعه 29 اسفند 1399
» ماهواره های ایرانی »» چهارشنبه 12 آذر 1399
» اقتصاد مقاومتی »» جمعه 31 مرداد 1399
» وظیفه ما در سال جهش تولید چیست ؟ »» جمعه 30 خرداد 1399
» ضرورت رونق تولید در شرایط تحریم »» جمعه 30 خرداد 1399
» تأثیر انقلاب اسلامى بر پیشرفت‌هاى آموزش و پرورش »» شنبه 13 اردیبهشت 1399
» هنر انقلاب؛ جرئت دادن به پیر و جوان »» شنبه 13 اردیبهشت 1399
» بیماری غربزدگی »» یکشنبه 31 فروردین 1399
» فناوری نانو »» پنجشنبه 29 اسفند 1398
» بلایی به نام اصلاحات »» شنبه 07 دی 1398
آمار کاربران


تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به ایران ماندگار مي باشد.

جدید ترین موزیک های روز



طراح و مترجم قالب

طراح قالب

جدیدترین مطالب روز

فیلم روز

ایران ماندگار