ایران ماندگار
برتری انرژی هسته ای بر سایر انرژی ها  علاوه بر صرفه اقتصادی دلایل زیر استفاده از انرژی هسته ای را ضروری می نماید . منابع فسیلی محدود بوده و متعلق به نسلهای آتی می باشد . استفاده از نفت خام در صنایع…
قالب وبلاگ
پیغام مدیر سایت
سلام دوست من به سایت ایران ماندگار خوش آمدید لطفا برای استفاده از تمامی امکانات

دانلود فایل , شرکت در انجمن و گفتگو با سایر اعضا در سایت ثبت نام کنید







برتری انرژی هسته ای بر سایر انرژی ها 

علاوه بر صرفه اقتصادی دلایل زیر استفاده از انرژی هسته ای را ضروری می نماید . منابع فسیلی محدود بوده و متعلق به نسلهای آتی می باشد . استفاده از نفت خام در صنایع تبدیل پتروشیمی ارزش بیشتری دارد . تولید برق از طریق نیروگاه اتمی ، آلودگی نیروگاههای کنونی را ندارد . تولید هفت هزار مگاوات با مصرف 190 میلیون شبکه نفت خام ، هزارتن دی اکسید کربن ، 150 تن ذرات معلق در هوا ، 130 تن گوگرد و 50 تن اکسید نیتروژن را در محیط زیست پراکنده می کند ، در حالی که نیروگاه اتمی چنین آلودگی را ندارد .

نقش انرژی هسته ای در صنعت نفت :                                          
کارشناسان اقتصادی به خصوص آنهایی که در حوزه انرژی فعالیت می کنند بر این باورند جهان به سمت استفاده از انرژی های تجدید پذیر و یا همان انرژی های پاک در حال حرکت است ، بنابراین استفاده از انرژی هسته ای را که خود از گسترده ترین و به صرفه ترین انرژی های تجدید پذیر به شمار می رود ، برای کشور های متکی به سوخت فسیلی تاکید می کنند . برخلاف انرژی های فسیلی که برای تولید آنها نیاز به مطالعات زلزله شناسی ، لرزه نگاری ، حفاری ، اکتشاف ، استخراج ، انتقال و توزیع است ، تولید انرژی هسته ای خیلی به صرفه تر انجام می شود . در صنعت نفت نیز مانند سایر صنایع  انرژی عامل محرکه شناخته می شود به طوری که می توان برای تمام مراحلی که در بالا گفته شد ، به جای سوخت فسیلی از سوخت هسته ای استفاده کرد .

1) با آزمایش 40 نوع نفت مختلف که در نقاط مختلف جهان استخراج می شوند دانشمندان به این نتیجه رسیدند که در تمام مواد نفتی هفت نوع عنصر مشترک وجود دارد . اما مقدار آنها در نفتی که در یک نقطه استخراج می شود با نفت نقطه دیگر دنیا متفاوت است ، که با استفاده از انرژی هسته ای به راحتی می توان این تفاوت را تشخیص داد .                                
2) هنگامی که مواد نفتی به جا مانده از کشتی حامل سوخت در جایی مشاهده می شود ، می توان نمونه ای از آن را به آزمایشگاه برد و در معرض تابش نوترونی قرار داد به این ترتیب عناصر مختلف و مقدار آنها مشخص می شود ، و می توان به طور دقیق اعلام کرد که این آلودگی از کدام کشتی نشات گرفته است .  
              
3) هنگام انتقال مواد نفتی در فاصله های زیاد ، چون شرکتهای مختلف نفتی از لوله های نفت مشترک استفاده می کنند ، ردیابی ایزوتوپی مختلف برای علامت گذاری ابتدای انتقال هر محموله نفتی ، به کار برده می شود.
            
4) در تأسیسات تصفیه و پالایش از ردیابی های ایزوتوپ های رادیواکتیو برای دنبال کردن مواد پتروشیمی و آماده سازی آنها در قسمتهای مختلف استفاده می شود .

 5) در مرحله نهایی محصولات مواد نفتی تصفیه شده ، برای تعیین درجه خالص بودن آنها  با استفاده از ایزوتوپهای رادیواکتیو آزمایش می شوند .                                             
6)ردیابی ایزوتوپ رادیواکتیو را تقریباً در تمام مراحل تأسیسات صنعتی پتروشیمی می توان مشاهده کرد.
                
7) هنگام کشف و استخراج نفت ، دانشمندان میله های رادیواکتیو را داخل چاههای آزمایشی فرو برده ، سپس میزان انتشار تشعشع رادیواکتیو را در طبقات مختلف اندازه می گیرند زمین شناسان میزان بازتاب اشعه رادیواکتیو را ثبت می کنند و یک تصویر واضح و دقیق از طبقات زیرین جهت حفاری بیشتر برای رسیدن به نفت در آن منطقه یا متوقف کردن کار به دست می آورند .

منابع :

کاربردهای صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای  نوشته : مهدی تولایی

انرژی هسته ای (آنچه که باید در مورد حق مسلم خود بدانیم) نوشته : داریوش داداش زاده .

 دنیای شگفت‌انگیز انرژی هسته‌ای نوشته : استیو پارکر

  http://energyhasteyi.persianblog.i



امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط نفر مجموع امتیاز :

درباره : [Post_Cat_Title] ,

l

ارسال نظر
کد امنیتی رفرش


مطالب گذشته
» سپاه پاسداران جان بر کف »» جمعه 29 اسفند 1399
» ماهواره های ایرانی »» چهارشنبه 12 آذر 1399
» اقتصاد مقاومتی »» جمعه 31 مرداد 1399
» وظیفه ما در سال جهش تولید چیست ؟ »» جمعه 30 خرداد 1399
» ضرورت رونق تولید در شرایط تحریم »» جمعه 30 خرداد 1399
» تأثیر انقلاب اسلامى بر پیشرفت‌هاى آموزش و پرورش »» شنبه 13 اردیبهشت 1399
» هنر انقلاب؛ جرئت دادن به پیر و جوان »» شنبه 13 اردیبهشت 1399
» بیماری غربزدگی »» یکشنبه 31 فروردین 1399
» فناوری نانو »» پنجشنبه 29 اسفند 1398
» بلایی به نام اصلاحات »» شنبه 07 دی 1398
آمار کاربران


تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به ایران ماندگار مي باشد.

جدید ترین موزیک های روز



طراح و مترجم قالب

طراح قالب

جدیدترین مطالب روز

فیلم روز

ایران ماندگار