ایران ماندگار
اتحادیه اروپا از سال 2008 پروژه‌ای را با نام OservatoryNANO آغاز کرده است که در قالب آن، مطالعات و تحلیل‌های گسترده‌ای در سطوح مختلف علمی و صنعتی انجام می‌شود تا سیاست‌گذاران…
قالب وبلاگ
پیغام مدیر سایت
سلام دوست من به سایت ایران ماندگار خوش آمدید لطفا برای استفاده از تمامی امکانات

دانلود فایل , شرکت در انجمن و گفتگو با سایر اعضا در سایت ثبت نام کنید







اتحادیه اروپا از سال 2008 پروژه‌ای را با نام OservatoryNANO آغاز کرده است که در قالب آن، مطالعات و تحلیل‌های گسترده‌ای در سطوح مختلف علمی و صنعتی انجام می‌شود تا سیاست‌گذاران اروپایی را در راهبری برنامه‌های توسعه فناوری نانو کمک کند. یکی از خروجی‌های این پروژه، گزارش‌های دوره‌ای با عنوان Factsheet است. این گزارش‌ها اطلاعات بسیار مختصر و مفیدی در زمینه پیشرفت‌های فناوری نانو در هر یک از بخش‌های صنعتی و فناوری به همراه تحلیل‌هایی از مباحث اجتماعی و سلامت مرتبط ارائه می‌دهند. در گزارش مارس 2011، فناوری نانو در حوزه‌های هوا فضا، اتومبیل و حمل و نقل، صنایع کشاورزی و مواد غذایی، شیمی و مواد، ساختمان، انرژی، محیط زیست، سلامتی، پزشکی و نانوبیوفناوری، فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)، امنیت و منسوجات، مورد تحلیل قرار گرفته است و برای هر وضعیت، یک برگه اطلاعات آماده شده است. در هر کدام از این برگه‌های اطلاعات جامع توضیحات مختصری از بخش مربوطه، قبل از این که پیشرفت‌های فناوری نانو موجود لحاظ شود، ارائه شده است و در ضمن موضوعات زیر را نیز در بر می‌گیرد:
1. چالش‌ها
2. راه‌حل‌های فناوری نانو
3. سطح آمادگی فناوری (TRL)
4. موانع بر سر راه تجاری‌سازی
5. سنجش میزان تأثیر
6. وضعیت رقابتی اتحادیه اروپا
7. EHS (محیط زیست، سلامتی و ایمنی) و ELSA (جنبه‌های اخلاقی، قانونی و اجتماعی) و دیگر موارد.
اطلاعاتی که در برگه‌های اطلاعات جامع ارائه شده است شامل آنالیزهای انجام شده در طول سال 2010 است. اطلاعات و آنالیزهای بیشتر، در سایت www.ObservatoryNANO.eu یافت می‌شود. در نهایت خلاصه‌ای از جنبه‌های اخلاقی، قانونی و اجتماعی (ELSA) مربوط به پیشرفت‌های فناوری نانو در 10 حوزه فناوری ذکر شده است.

صنایع هوافضا، اتومبیل و حمل و نقل
در این بخش، کاهش نشر گاز دی‌اکسید کربن از جمله مهم‌ترین چالش‌ها به‌شمار می‌رود و منجر به در نظر گرفتن برخی از پارامترها می‌شود که در کاهش وزن، کارایی وسیله نقلیه و همچنین اقتصاد ماشین‌های برقی (هر دو پارامتر مربوط به وزن و میزان هزینه‌های محاسبه شده به ازاء هر کیلووات ساعت) خلاصه می‌شود.

صنایع کشاورزی و مواد غذایی
به کارگیری فناوری نانو در بخش صنایع کشاورزی و مواد غذایی، به‌منظور بهبود سلامتی و ایمنی است که از طریق ردیابی و آشکارسازی عوامل ضد میکروبی پیشرفته و باکتری‌های بیماری‌زای موادغذایی انجام می‌شود.

شیمی و مواد
شیمی و مواد از جمله موضوعات اساسی و پایه‌ای هستند که کاربردهای فناوری نانو را به‌خوبی نشان می‌دهد. جدول زیر کاربرد نانومواد را در این بخش نشان می‌دهد.

ساختمان
یکی از راهبردی‌ترین صنایع در اروپا، صنعت ساختمان است که در زمینه فراهم‌ساختن بناها و زیرساخت‌ها فعالیت دارد و همه بخش‌های اقتصادی نیز به این صنعت وابسته است. این بخش ازجمله بخش‌های سنتی و محرک اقتصادی است، بنابراین در ملاحظات اقتصادی و زیست‌محیطی این بخش بازنگری‌هابی انجام شده است تا فناوری‌های جدید بتوانند با این بخش سازگار شوند.

انرژی
فناوری نانو، توانایی بهبود سیستم‌های تولیدکننده انرژی را دارد. باتری‌ها و سوپرخازن‌ها، ذخایر انرژی را فراهم ساخته و در تجهیزاتی که انرژی را جمع‌آوری می‌کنند، به کار برده می‌شوند. همچنین دارای کاربردهای ویژه‌ای با تأثیر اجتماعی بالا هستند که وسایل نقلیه برقی از آن جمله است. تجهیزات ترموالکتریک قابلیت جمع‌آوری حرارت محیطی موجود، که به‌عنوان منبع انرژی آزاد است، را دارد. این تجهیزات در کاربردهای ویژه به کار برده خواهند شد.

محیط زیست
در این بخش کاربردهای نانومواد در زمینه اصلاح و بهبود خاک، آب و آلوده‌کننده‌های هوا در محیط زیست شرح داده شده است.

مراقبت‌های پزشکی
در این بخش، کاربرد نانومواد و فناوری نانو در محصولات پزشکی و محصولات مرتبط با مراقبت‌های پزشکی توضیح داده شده است.

فناوری اطلاعات و ارتباطات
تأثیر فناوری نانو در تجهیزات الکترونیکی بسیار زیاد است که شامل مواد و فرآیندهای جدید و همچنین قوانین Moore به کار رفته در رویکردهای جدید مربوط به نمایشگرها، حافظه و شبکه است. اولین چالش در سر راه این فناوری‌ها، تولید محصولات مقرون به‌صرفه و تکثیرپذیر است.

امنیت
از جمله اهداف بخش امنیت، دست‌یابی به فناوری‌های پیچیده جهت خنثی کردن فعالیت‌های تروریستی و تقویت امنیت کشور است. برای مثال، محافظت از صنایع و خریداران محصولات از سیستم‌های مخابراتی نا امن و جعلی، با به کارگیری راه کارهای جدید ارائه شده به‌وسیله فناوری نانو امکان‌پذیر است.

منسوجات
منسوجات ساخته‌شده با فناوری نانو دارای محاسنی از قبیل بهبود سطح محافظتی، سبکی، راحتی بیشتر و چند منظوره‌ بودن، هستند. فناوری نانو در این بخش قادر به ارائه محصولات ویژه و ارزشمند در زمینه پزشکی و بخش ورزشی-بیرونی (صحرایی) است که باعث افزایش راحتی، حفاظت و کارآیی این محصولات می‌شود.

منبع : nano.ir



امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط نفر مجموع امتیاز :

درباره : [Post_Cat_Title] ,

l

ارسال نظر
کد امنیتی رفرش


مطالب گذشته
» سپاه پاسداران جان بر کف »» جمعه 29 اسفند 1399
» ماهواره های ایرانی »» چهارشنبه 12 آذر 1399
» اقتصاد مقاومتی »» جمعه 31 مرداد 1399
» وظیفه ما در سال جهش تولید چیست ؟ »» جمعه 30 خرداد 1399
» ضرورت رونق تولید در شرایط تحریم »» جمعه 30 خرداد 1399
» تأثیر انقلاب اسلامى بر پیشرفت‌هاى آموزش و پرورش »» شنبه 13 اردیبهشت 1399
» هنر انقلاب؛ جرئت دادن به پیر و جوان »» شنبه 13 اردیبهشت 1399
» بیماری غربزدگی »» یکشنبه 31 فروردین 1399
» فناوری نانو »» پنجشنبه 29 اسفند 1398
» بلایی به نام اصلاحات »» شنبه 07 دی 1398
آمار کاربران


تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به ایران ماندگار مي باشد.

جدید ترین موزیک های روز



طراح و مترجم قالب

طراح قالب

جدیدترین مطالب روز

فیلم روز

ایران ماندگار