ایران ماندگار
انرژی هسته ای چرا و چگونه ؟   انرژی هسته‌ای از عمده‌ترین مباحث علوم و تکنولوژی هسته‌ای است و هم اکنون نقش عمده‌ای را در تأمین انرژی کشورهای مختلف خصوصا کشورهای پیشرفته دارد. اهمیت…
قالب وبلاگ
پیغام مدیر سایت
سلام دوست من به سایت ایران ماندگار خوش آمدید لطفا برای استفاده از تمامی امکانات

دانلود فایل , شرکت در انجمن و گفتگو با سایر اعضا در سایت ثبت نام کنید







انرژی هسته ای چرا و چگونه ؟

  انرژی هسته‌ای از عمده‌ترین مباحث علوم و تکنولوژی هسته‌ای است و هم اکنون نقش عمده‌ای را در تأمین انرژی کشورهای مختلف خصوصا کشورهای پیشرفته دارد. اهمیت انرژی و منابع مختلف تهیه آن ، در حال حاضر جزء رویکردهای اصلی دولتها قرار دارد . به عبارت بهتر ، از مسائل مهم هر کشور در جهت توسعه اقتصادی و اجتماعی بررسی ، اصلاح و استفاده بهینه از منابع موجود انرژی در آن کشور است . امروزه بحرانهای سیاسی و اقتصادی و مسائلی نظیر محدودیت ذخایر فسیلی ، نگرانیهای زیست محیطی ، ازدیاد جمعیت ، رشد اقتصادی ، همگی مباحث جهان شمولی هستند که با گستردگی تمام فکر اندیشمندان را در یافتن راهکارهای مناسب در حل معضلات انرژی در جهان به خود مشغول داشته اند.
در حال حاضر اغلب ممالک جهان به نقش و اهمیت منابع مختلف انرژی در تأمین نیازهای حال و آینده پی برده و سرمایه گذاریها و تحقیقات وسیعی را در جهت سیاست گذاری ، استراتژی و برنامه‌های زیربنایی و اصولی انجام می‌دهند . هم اکنون تدوین استراتژی که مرکب از بررسی تمامی پارامترهای تأثیر گذار در انرژی و تعیین راهکارهای مناسب جهت تمیزتر و کاراتر نمودن انرژی و الگوی بهینه مصرف آن می‌باشد ، در رأس برنامه‌های زیربنایی اکثر کشورهای جهان قرار دارند . در میان حاملهای مختلف انرژی ، انرژی هسته‌ای جایگاه ویژه‌ای دارد . هم اکنون بیش از 430 نیروگاه هسته‌ای در جهان فعال می‌باشند و انرژی برخی کشورها مانند فرانسه عمدتا از برق هسته ای تأمین می‌شود.

ضرورت های دستیابی ایران به انرژی هسته ای را در قالب های زیر پی می گیریم :

1- دیدگاه سیاسی:

کشور عزیز ما از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن 57 خواهان تغییر ایدئولوژی جامعه دارای ( حکومت داری) در سطح جهان بوده است و لذا ( شعار نه غربی، نه شرقی، جمهوری اسلامی ) را سرلوحه کارهای خود قرار داده است . در همین راستا کشورهای همراه ایران و گروهی دیگر طبق منافع و مصلحت خودشان به مخالفت با ایران اسلامی پرداخته اند . از آنجایی که در قرن 21 وابستگی کشورها در حل مسائل سیاسی به هم شدیداً افزایش یافته است ؛ پیگیری یک مساله در سیاست خارجی با پیچیدگی و تنیده شدن دیگر مسائل کشورها امری مشکل نشان می دهد از این نظر در انرژی هسته ای  پیروزی ایران اسلامی و گرفتن حق خود باعث می شود ایران در دیگر مسائل سیاسی خارجی مانند مناقشه دریای خزر، جزایر سه گانه خلیج فارس، ورود و تثبیت جایگاه خود در سازمان تجارت جهانی، روابط بین الملل با دیگر کشورها و ... از یک چانه زنی فوق العاده برخوردار شود . زیرا در روابط بین الملل ، اثبات جایگاه خود به عنوان یک کشور مقتدر که حقوق خود را احیاء می کند باعث ظرفیت سازی در روابط خارجی آن کشور خواهد شد .

2- دیدگاه اقتصادی:

قرن 21 را می توان قرن تولید انرژی هسته ای و کاربردهای آن دانست . در این قرن بعضی منابع نفتی جهان به پایان خواهد رسید و این در حالی است که برای رشد اقتصادی جهان هر روزه به آمار مصرف انرژی افزوده می شود . از سوی دیگر مصرف سوختهای فسیلی باعث گرم تر شدن زمین و آلوده کردن محیط زیست و تخریب لایه اوزون به صورت تصاعدی در چند سال آینده خواهد شد . ما خواهان انرژی هسته ای هستیم  زیرا رشد اقتصاد آینده جهان به ژن وابستگی زیادی پیدا می کند ، کشورهایی در حال تولید داروهای ساخته شده از دانش هسته ای هستند و این نیاز به داشتن چرخه تولید سوخت هسته ای برای رآکتورهای تحقیقاتی است . از جهت دیگر در برنامه چهارم اقتصادی کل کشور ، وزرات نیرو مکلف به تأمین 20 هزار مگا وات برق از طریق رآکتورهای هسته ای شده است . این میزان برق نیازمند رشد اقتصادی کشور در آینده خواهد بود . همینک کارهای تحقیقاتی گسترده ای در زمینه های مختلف مهندسی در جهت کاربرد دانش هسته ای در دانشگاه های کشور در حال اجراست که از آن جمله می توان به کاشت یون و کارهای نانو تکنولوژی اشاره نمود . مسلماً رشد این تحقیقات به تولید دانش بومی برای کشور منتهی خواهد شد و نیازهایی از صنعت در سطح ما را که سالها متکی به تکنولوژی غربی بوده است ، برطرف می کند و گامی موثر در جهت استقلال کشور خواهد بود . از سوی دیگر دست یابی ایران به چرخه تولید سوخت هسته ای و ساخت رآکتورهای هسته ای ، زمینه ساز ورود ایران به باشگاه پر در آمد این صنعت در سطح بین الملل خواهد شد . این یک سرمایه بزرگی است زیرا ابر قدرت ها ، این تکنولوژی را فقط به کشورهای همراه خود می دهند و بازار خوبی برای ایران در سطح منطقه و جهان در این زمینه ایجاد خواهد شد . داشتن این سرمایه به کشور اجازه خواهد داد که آن را جایگزین فروش نفت استخراجی از چاه ها ، برای تأمین بودجه کشور کند و این در حالی است که نفت تولیدی به سمت پالایشگاه های ساخته شده در آینده سرازیر شده و ارزش آن چندین برابر خواهد شد و این خود نوعی کمک صنایع عظیم پتروشیمی است و منفعت ایران را از لحاظ ذخیره سازی انرژی در جایگاه مطمئن تری قرار می دهد و به نگاهی دیگر انرژیِ هسته ای در حدود 150 سال است که شناخته شده که می توان فواید فراوان آن را در آینده پیش بینی کرد .

3- دیدگاه جامعه شناسی و روانشناسی :

اقدامات انسان از دیدگاه روانشناسی این گونه تعریف شده است : رفتارهای انسان از اندیشه و باور او نسبت به جامعه و جهان ناشی می شود این ارتباط دوسویه است ؛ یعنی هم زمان هر دو بر هم تأثیر فوق العاده ای می گذارند و نیز عزت نفس که همان احترام و عزت برای خود قائل شدن است پایه یک باور اساسی یعنی اعتماد به نفس می باشد . اما اعتماد به نفس یعنی اعتقاد به اینکه توانایی انجام کار مورد دلخواه خود را به صورت کامل داشته باشیم . براین اساس پیروزی دانشمندان کشور برای بدست آوردن فناوری صلح آمیز هسته ای و گرفتن این حق توسط دولت باعث می شود یک نوع عزت نفس در جامعه مخصوصاً قشر فرهیخته و علمی دانشگاهی ایجاد شود ، این امر باعث تقویت اعتماد به نفس مردم کشور خواهد شد. از این رو اقدامات مردم به گونه ای متحول شده نسبت به گذشته خواهد شد . یعنی باور مردم نسبت به توانایی های خود چندین برابر خواهد شد ، این منتهی به ایجاد یک حرکت عظیم در جهت بدست آوردن موفقیت های بزرگ دیگر ، توسط نخبگان در همه عرصه ها خواهد شد . آیا تا به حال از خود پرسیده اید چرا کشور عزیزمان با این اعتقادات اسلامی خود آنچنان که شایسته است پیشرفت نکرده است؟ زیرا تاریخ این کشور پر از رنج تحمیل باور نتوانستن به مردم توسط بیگانگان است . می توان این رنج را ساخت در توپ های جنگی توسط نیروهای خارجی در زمان قاجاریه ، اداره سدهای برق آبی کشور توسط آمریکایی ها و ندادن امور اساسی آن ها به ایرانیان و اداره نشدن صنعت نفت تولیدی کشور توسط مهندسین ایرانی در زمان حکومت پهلوی و چندین برخورد ناگوار دیگر بیگانگان با کشور عزیزمان جستجو کرد ، در پس همه این برخوردها ، سال ها این باور به مردم ایران خورانده شده که شما نمی توانید همپای کشورهای غربی رشد کنید . لذا دست یابی نه به حق مسلم خود ، بلکه به حق طبیعی خود ؛ یعنی داشتن فناوری صلح آمیز هسته ای عاملی برای پرتاب کشور به سمت پیشرفت های بزرگ در مدت زمان غیر ممکن خواهد شد . از این رو پافشاری حق خود و تحمل تحریم های ناشی از گرفتن این حق عقلایی می باشد .

منابع :

کاربردهای صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای  نوشته : مهدی تولایی

http://www.tebyan.com



امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط نفر مجموع امتیاز :

درباره : [Post_Cat_Title] ,

l

ارسال نظر
کد امنیتی رفرش


مطالب گذشته
» سپاه پاسداران جان بر کف »» جمعه 29 اسفند 1399
» ماهواره های ایرانی »» چهارشنبه 12 آذر 1399
» اقتصاد مقاومتی »» جمعه 31 مرداد 1399
» وظیفه ما در سال جهش تولید چیست ؟ »» جمعه 30 خرداد 1399
» ضرورت رونق تولید در شرایط تحریم »» جمعه 30 خرداد 1399
» تأثیر انقلاب اسلامى بر پیشرفت‌هاى آموزش و پرورش »» شنبه 13 اردیبهشت 1399
» هنر انقلاب؛ جرئت دادن به پیر و جوان »» شنبه 13 اردیبهشت 1399
» بیماری غربزدگی »» یکشنبه 31 فروردین 1399
» فناوری نانو »» پنجشنبه 29 اسفند 1398
» بلایی به نام اصلاحات »» شنبه 07 دی 1398
آمار کاربران


تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به ایران ماندگار مي باشد.

جدید ترین موزیک های روز



طراح و مترجم قالب

طراح قالب

جدیدترین مطالب روز

فیلم روز

ایران ماندگار